Vinnen in een luchtcoil worden op een aantal manieren aan de buizen bevestigd:
- door een extrusie proces waarbij de aluminium vinnen zijn geëxtrudeerd en integraal zijn verbonden met de buis voor de volledige lengte.
- door een strook aluminium spiraalvormig om een buis te wikkelen sluit het in een voorgesneden spiraalvormige groef om de vin stevig vast te zetten.
- door het wikkelen op een aluminium strip die op een voet staat, wat als basis op de buis is gewikkeld.
Het figuur hier naast, toont een opengewerkt aanzicht van de bovenvermelde vin-constructies.
Soms worden kartels in de vinnen gesneden. Dit veroorzaakt een onderbreking van de luchtgrenslaag, wat een toename in turbulentie genereert, die op zijn beurt de warmteoverdrachtscoëfficiënt verhoogt aan de luchtzijde, met een bescheiden toename van de luchtzijdige drukval en het ventilatorvermogen.
Keuze
De keuze van de vintypes is van cruciaal belang. Deze keuze wordt beïnvloed door kosten, bedrijfstemperaturen en de atmosferische omstandigheden. Elk type heeft verschillende warmteoverdrachts- en drukval kenmerken. De geëxtrudeerde buis biedt de beste bescherming van de buis tegen atmosferische corrosie. De warmteoverdracht is bij deze het hoogste door het grote contactoppervlakte tussen buis en vin.
De vinbuis met omwikkelde voet is mechanisch het minst sterk; de vin en de buis kunnen van elkaar losraken na een tijd. De warmteoverdracht wordt dan dus een stuk minder.